Beschrijving
Veel kinderen hebben schrijfmoeilijkheden, cijfers in de literatuur variëren van 6-50%. En dit zijn cijfers van voor de Corona epidemie!
Soepel, vlot en leesbaar schrijven is belangrijk voor het leren. Want als je soepel kunt schrijven is je werkgeheugen vrij voor de inhoud van de uit te voeren taak. Maar wat is nu de oorzaak van al die schrijfmoeilijkheden en hoe kan je een kind effectief en optimaal begeleiden met transfer naar de schoolsituatie wanneer een kind een motorisch schrijfprobleem heeft?
Daarvoor hebben we 2 modules ontwikkeld.
Tijdens Module 1 (1 dag ‘on campus’) worden de nieuwste inzichten m.b.t. (leren) schrijven vanuit de wetenschap naar de praktijk vertaald. De basisprincipes die van belang zijn tijdens het klinisch redeneren (Modellen, HOACII en ICF-CY) worden grondig doorgenomen, evenals de principes van motorisch leren.
Er wordt verder ingezoomd op topics zoals; wanneer is een kind toe aan schrijven en wat zijn de mogelijke oorzaken van schrijfmoeilijkheden? Hoe belangrijk is de pengreep en wanneer pas ik deze aan? Hoe kan ik kinderen screenen op schrijfproblemen in de klas? Hoe kan ik kinderen met eenvoudige schrijfmoeilijkheden ondersteunen?
Aan het eind van de lesdag ken je de relatie tussen fijne motoriek en schrijven, en ben je overtuigd dat schrijven met de hand anno 2024 nog steeds belangrijk is. Via een zelf aangebrachte casus overlopen we stap 1 en 2 van het HOAC II model waarbij we op zoek gaan naar de oorzaken van de schrijfproblemen en welk onderzoek er kan toegepast worden.
Tijdens Module 2 (2 dagen ‘on campus’), waarvoor je je apart kan inschrijven nadat je Module 1 hebt gevolgd, leer je klinisch redeneren bij een kind met schrijfproblemen waarbij alle stappen in dit proces aan bod komen. We bespreken tevens linkshandigheid, het kunnen uitvoeren van een taakanalyse en een behandelopbouw kunnen geven aansluitend aan het maximaal vaardigheidsniveau (gebaseerd op principes motorisch leren) bij een kind met complexe schrijfmoeilijkheden. Daarnaast wordt in een kleine groep eigen ingebrachte casuïstiek besproken.
Leerdoelen
- Je kent de basisprincipes die van belang zijn tijdens het klinisch redeneren bij een kind met schrijfproblemen en je kan de eerste stappen van het HOAC uitvoeren (o.a. Modellen, HOAC II, ICF-CY);
- Je weet welke meetinstrumenten je kan gebruiken om een kind met schrijfproblemen op te sporen, een schrijfprobleem vast te stellen en om hypothesen te toetsen bij een kind met schrijfmoeilijkheden;
- Je kent het belang van schrijven versus typen anno 2024 en kan dit uitleggen aan leerkracht, kind en ouders;
- Je kan observeren waar het mis gaat en kinderen met enkelvoudige schrijfproblemen ondersteunen.
Doelgroep
Kinesitherapeuten, Ergotherapeuten, Ondersteuners
Opmerkingen
Koffiepauzes, lunch en cursusmateriaal zijn inbegrepen tijdens deze ‘on campus’ vormingsdag. Opgelet wanneer u >5 werkdagen voor de start inschrijft op deze vorming kunnen we enkele een digitale syllabus voorzien.
Betalen via KMO-portefeuille: 30% korting. ACREHAB – DV.O103194 (onder voorbehoud)
Accreditatie voor kinesitherapeuten (goedgekeurd)
- Algemeen Kwaliteitslabel Kinesitherapie: 14 punten
- Subportfolio Pediatrische Kinesitherapie: 14 punten